5 vecí, v ktorých je Excel stále lepší ako PowerPivot a Power BI

Excel je stále kráľom v analytických nástrojoch. Podľa nedávneho prieskumu ho ako primárny BI nástroj používa okolo 80% užívateľov. Napriek tomu, že sa celé roky principiálne takmer vôbec nemení. A je to jednoducho preto, že niektoré veci vie stále robiť buď najlepšie, alebo lepšie ako analytické nástroje ako PowerPivot, Power BI, Qlik či Tableau. Aj napriek tomu, že na veľkom množstve údajov je jednoducho nepoužiteľný. Preto, a aj pre ďalšie dôvody, zostáva pre mnohých voľbou č. 1. Preto sa teraz na tie najhlavnejšie pozrieme bližšie.

1. dôvod – funguje všade

Excel je dnes jednoducho všade. Neprežije bez neho pomaly už ani vaša babička, učia s ním pracovať už deti na základných školách, a vo firmách sa až na pár výnimiek používa tiež len Excel. Iste, sú firmy, kde sa používajú open-source riešenia, ale to je okrajová záležitosť, ktorá zahýbe štatistikami asi ako Linux vo svete Windows. Dokonca aj keď vo firme používate napr. OpenOffice či podobné aplikácie, tak polovica zákazníkov či partnerov vám bude stále posielať veci v Exceli. Lebo Excel je proste všade. A najmä, funguje všade. Vo väčšine prípadov dokonca nezávisí ani na tom, či máte verziu 2003, 2019 či Office 365. Ľudia zvyčajne aj tak používajú iba základnú funkcionalitu, ktorá sa rokmi nemení. A aj preto vám bez problémov Excel spred 15 rokov otvorí súbor vytvorený v Exceli 2019. Pri dnešnom rýchlom vývoji v IT a nekompatibilite vecí už po pár rokoch je to priam až zázrak.

2. dôvod – dá sa ľahko naučiť

Excel je jedna z najľahšie sa naučiteľných aplikácií. Dokonca tak ľahko, že poniektorí si už po pár hodinách práce s ním dávajú do životopisu úroveň „expert“. Za to už Excel nemôže, ale je fakt, že sa s ním naučíte veľmi rýchlo robiť bežné veci, veľakrát aj sami, bez vysvetlenia či bez školenia. „Pokročilejšie“ veci ako VLOOKUP či kontingenčnú tabuľku asi už sami až tak ľahko nedáte, ale 90% vecí, čo bežne ľudia denne robia v Exceli, sa dá naučiť samoučením rádovo v hodinách až dňoch.

3. dôvod – jednoduché výpočty s bunkami

Excel je ideálny nástroj na rôzne klasické výkazníctvo, pre controlling či jednoduché manažérske reporty. Je to vďaka tomu, že vstupné údaje viete dať do buniek, a na ne sa viete odkázať vo výpočtoch v ďalších bunkách. A väčšinu ukazovateľov potom viete vypočítať jednoduchým kaskádovitým odkazovaním sa postupne na jednotlivé bunky, úplne bez rozmýšľania, alebo len s minimálnym zapojením intelektu. Čo na tom, že tých buniek je 50 na 20 hárkoch Excelu. Krok po kroku sa k výsledku takto dostanete aj sami, a to je hlavné. Toto sa veľmi ťažko trávi ľuďom, ktorí sú navyknutí na dlhé roky práce v Exceli, a pri PowerPivote či Power BI sa ma spýtajú: „A ako spočítam tieto 2 bunky?“. Nehovoriac o tom, že Excel snáď už od praveku vie zobrazovať postupnosť výpočtov v zošite, ak sa stratíte v tom, ako ste to vypočítali. V PowerPivote ani Power BI nič také zabudované nie je, a je potrebné použiť na to iné nástroje, ako napr. Power BI Analyzer.

4. dôvod – má kontingenčku

Kontingenčka je jeden z najgeniálnejších vynálezov Microsoftu v histórii IT. Umožňuje zoskupovať, sumovať a filtrovať dáta, prehadzovať stĺpce s riadkami, rozklikávať a sklikávať rôzne úrovne cez pluská a mínuská, či rozkliknúť sa až na úplný detail dát. Možnosť prelinkovať viacero kontingenčiek, použitie slicerov či absolútna integrovanosť s ostatnými funkciami Excelu (ako napr. bunky a vzorce) je vec, na ktorú sa takmer žiadny analytický nástroj na svete absolútne nechytá. Dá sa dokonca napojiť aj na externé dátové zdroje – napr. OLAP kocky, SSAS Tabular a pod.. A najmä má výsledná kontingenčka – či už je to tabuľka alebo graf – až primitívne jednoduchú použiteľnosť. Preto sa veľakrát pripravujú reporty pre manažment v Exceli vo formáte kontingenčiek, pretože aj osoba absolútne neovládajúca Excel vie s kontingenčkami ihneď pracovať.

5. dôvod – makrá

Makrá zachraňujú Excel pred všetkým, čo by mu chýbalo vo funkcionalite. Či už ide o nahrané makrá, ktoré zvyšujú produktivitu pri opakovaných činnostiach, alebo o ručne naprogramované makrá, ktoré obohacujú výsledný hárok o novú funkcionalitu, či umožňujú integráciu s externými systémami. Napriek ich potenciálnej nebezpečnosti a štandardnému zákazu vo firmách sú veľakrát záchranou pred nákupom iných nástrojov, či pri riešeniach, ktoré by boli v Exceli štandardne nemožné. Je síce pravda, že potrebujete mať na ne programátorské myslenie, ale vo firme sa vždy niekto taký nájde, a vďaka tomu to ide vždy nejak zbúchať dokopy. Čo na tom, že je to už vyše 20 rokov starý programovací jazyk VBA (čo je de facto osekaný Visual Basic 6 so zopár extra knižnicami). Podstatné je, že je to plnohodnotný programovací jazyk, integrovaný v každom jednom archaickom Exceli, a vďaka nemu si do hárkov môžete doplniť svoju vlastnú atómovú elektráreň.


Excel má samozrejme aj svoje nevýhody. Je absolútne nevhodný na spracovanie veľkých dát, a pri aktivovaní doplnkov prudko klesá jeho stabilita. Jeho benefity však toto všetko zvyčajne prudko prevážia, a aj preto je pre väčšinu užívateľov Excel voľbou č. 1. A ešte aj dlho bude. Aj preto medzi programátormi koluje veľakrát vtip: „Aké sú 3 najdôležitejšie tlačítka v každej aplikácii? OK, Zrušiť a Export do Excelu“ 😀 Pretože Excel vie jednoducho niektoré veci najlepšie. Alebo sú naň už užívatelia tak silno navyknutí, že si polotovar z iného nástroja radšej dokončia vo svojom Exceli, ako by sa mali niečo nové učiť alebo nebodaj rozmýšľať. Nie je to síce najlepšie riešenie, ale je to tak. A aj preto pre niektorých ľudí bude Excel doživotne najlepším nástrojom. Pre nás ostatných, ktorý máme vyššie nároky, však čaká s otvorenou náručou PowerPivot a Power BI 😉

2 komentárov k “5 vecí, v ktorých je Excel stále lepší ako PowerPivot a Power BI

  • 2. septembra 2021 at 13:18
    Permalink

    Dobrý deň,
    ako pracovať so súborom Power BI Desktop uloženým na serveri, ku ktorému majú prístup viacerí používatelia – všetci môžu v jednom čase otvoriť tento súbor, ale uložiť ho následne nemôže nikto preto, lebo ho má otvorený niekto iný.
    Napríklad Excel to má vyriešené oznámením pre každého používateľa (okrem prvého), uložiť dokument môže iba prvý, ostatní môžu otvoriť dokument len na čítanie alebo uložiť jeho kópiu.
    Ako v súbore Power BI Desktop zabezpečiť podobné fungovanie – zobrazenie upozornenia/otvorenie len na čítanie?
    Ďakujem 🙂

    • 3. septembra 2021 at 10:26
      Permalink

      Dobrý deň,

      Power BI Desktop túto funkcionalitu nepodporuje. Ako náhradné riešenie môžete dať súbory PBIX na OneDrive alebo SharePoint. Síce to nebude zobrazovať upozornenie v Power BI Desktope, že ho má otvorený niekto iný, ale aspoň to zabráni ukladaniu zmien počas toho.

Komentáre sú uzavreté.